27 Νοε 2011

Η εισήγηση της "Πάρος - ΑΞΙΑ" για το εμπορικό λιμάνι

Είναι γνωστό σ' όλους το πρόβλημα των λιμενικών εγκαταστάσεων του νησιού μας, όπου εντός του όρμου της Παροικίας, πλησίον του προσήνεμου μώλου του καταφυγίου αλιευτικών σκαφών και των σκαφών αναψυχής και προ του σημαντικότατου μνημείου της Παναγίας της Εκατονταπυλιανής, γίνεται ελλιμενισμός επιβατικών και εμπορικών πλοίων.
                       
Το πρόβλημα αυτό είναι οξύτατο ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες όπου η επιβατική κίνηση είναι πολύ μεγάλη και διενεργείται παράλληλα με την αποβίβαση - επιβίβαση επιβατών και των ΙΧΕ στα πλοία και η φορτοεκφόρτωση των εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων πετρελαιοειδών και μαρμαρόσκονης.
           
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα  πέρα από την αισθητική και περιβαλλοντική υποβάθμιση του παραδοσιακού οικισμού της Παροικιάς και του ανωτέρω μοναδικού μνημείου της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τον άμεσο κίνδυνο ναυτικών ατυχημάτων - που σημειωτέον στο παρελθόν έλαβαν χώρα δύο.
           
Αναμφισβήτητα η χωροθέτηση ενός νέου λιμένα σε ένα περιβαλλοντικά ευαίσθητο νησί όπως είναι η Πάρος τόσο από πλευράς φυσικού όσο και από πλευράς ανθρωπογενούς περιβάλλοντος αποτελεί πραγματικά ένα δυσχερές εγχείρημα και ιδιαίτερα σήμερα μετά την ύπαρξη αντιφατικών γνωμοδοτήσεων των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών ως προς την χωροθέτηση του νέου Λιμένα.
           
Για το ιστορικό του έργου αναφέρουμε ότι η ανάγκη δημιουργίας εμπορικού λιμανιού στην Πάρο για την εξυπηρέτηση της διακίνησης των εμπορευμάτων κρίθηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ και από το ΥΕΝ ως επιβεβλημένη, τόσο για λόγους ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, όσο και για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και χρηματοδοτήθηκαν οι σχετικές μελέτες από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
           
Άλλωστε από τις αρχές της δεκαετίας του '90 όλες οι τότε τοπικές αρχές του νησιού μας ξεκίνησαν τις προσπάθειές τους για τη δημιουργία εμπορικού λιμανιού και μετά από εκτεταμένο δημόσιο διάλογο και σύμφωνα με τα πορίσματα της Προκαταρκτικής Μελέτης του 1997 κατέληξαν στην επιλογή της θέσης Μώλος στον όρμο του Κεφάλου.
           
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη δημιουργία του λιμένα στη θέση Μώλος, υπάρχει  προέγκριση χωροθέτησης από 9 Δεκεμβρίου 1997 (Αριθμ Πρωτ. 35316/6510/9.12.1997 έγγραφο Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ) και θετικές γνωμοδοτήσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Αριθμ. φ. 542/120/97 /11/8/1997 έγγραφο) της Εφορίας Εναλίων Αρχαιοτήτων (υπ' αριθμ πρωτ. 4527/16.9.1998 έγγραφο) του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (υπ' αριθμ Πρωτ.3412.25.7/5/02 /26.6.02 έγγραφο Δ/νση Λιμενικών Έργων), της Δ/νσης Χωροταξίας του ΥΠΕΧΩΔΕ (αριθμό Πρωτ. 26591/3919/30.10.01 έγγραφο) και του Κ.Α. Σ. τον Ιανουάριο του 2003.
           
Η τελευταία θετική εξέλιξη στην πορεία υλοποίησης του έργου ήταν η απεμπλοκή του έργου από το ΚΑΣ το 2003 όπου μετά την αναπομπή της υπόθεσης από τον τότε  αρμόδιο Υπουργό συζητήθηκε εκ νέου και τελικά λήφθηκε θετική γνωμοδότηση για την κατασκευή του έργου στη θέση Μώλος.
           
Δυστυχώς όμως από τότε δεν υπάρχει καμία άλλη πρόοδος στην ολοκλήρωση των απαραίτητων μελετών για την υλοποίηση του έργου, με αποτέλεσμα το έργο να  βρίσκεται αγκυλωμένο στα γρανάζια ενός απίστευτου γραφειοκρατικού μηχανισμού των διαφόρων υπηρεσιών του υπουργείου σας που δεν έχει προηγούμενο.

Και τολμούμε να πούμε ότι δεν έχει προηγούμενο, γιατί ενώ υπάρχει θετική γνωμοδότηση από τη Δνση - Περιβάλλοντος για την προέγκριση χωροθέτησης του έργου στη θέση Μώλος, η άλλη υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών, η Δ/νση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού μετά από έξι (6) χρόνια αγνοώντας προκλητικά την ύπαρξη της προέγκρισης χωροθέτησης και των λοιπών θετικών γνωμοδοτήσεων οριοθετεί την περιοχή του Μώλου στα πλαίσια της οδηγίας 79/409/ΕΟΚ σε Ζώνη Ειδικής  Προστασίας.

Η Παράταξη Πάρος - ΑΞΙΑ λαμβάνοντας υπόψη την αδίρρητη ανάγκη δημιουργίας δεύτερου λιμένα στο νησί για την εξυπηρέτηση κυρίως των εμπορευμάτων προτείνει στο Δημοτικό Συμβούλιο:

α) Να αναλάβει πρωτοβουλία ώστε να προωθήσει όλες τις διαδικασίες για την δημιουργία - λειτουργία νέου εμπορικού λιμένα στο νησί.
             
β) Να ζητήσει από το Υπουργείο Υποδομών τη χρηματοδότηση των απαραίτητων μελετών καθώς και εξειδικευμένη μελέτης που θα αποσαφηνίσει την κατάσταση της χωροθέτησης του έργου στην θέση Μώλος, άλλως οτιδήποτε κριθεί απαραίτητο από τις υπηρεσίες ώστε να προχωρήσει η υλοποίηση του εν λόγω έργου.         
           
ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ  ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
α) Γρηγορία Πρωτολάτη
β) Ιωάννης Ραγκούσης
γ) Ακάλεστος Ευριπίδης
δ) Γεώργιος Μπαφίτης
ε) Γεώργιος Ξένος
στ)Άγγελος Πατέλης
ζ) Γεώργιος Καρατζάς
η) Ζαχαρίας Ρούσσος
θ) Βαζαίος Πετρόπουλος.