17 Ιαν 2012

Οι προτάσεις της "Πάρος - ΑΞΙΑ" για το ακτοπλοϊκό

ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΟ

Την ώρα που κυβέρνηση καλεί το λαό σε θυσίες «για να σωθεί η Πατρίδα», διατηρούν άθικτο το καθεστώς φορολογικής ασυλίας των ακτοοπλόων εφοπλιστών!

Είναι ίσως αντιληπτό από όλους τους διακινούμενους με τα πλοία των ακτοπλοϊκών γραμμών στα νησιά μας ότι οι τιμές των εισιτηρίων είναι πολύ υψηλές.
Είναι επίσης κατανοητό ότι το γεγονός αυτό επιδρά αρνητικά στο επίπεδο
της κοινωνικοοικονομικής μας ζωής, δημιουργώντας μεγάλα εμπόδια στην ευχερή διακίνηση, ιδιαίτερα των εργαζόμενων και οικονομικά αδυνάτων, στη μεταφορά εμπορευμάτων και αγαθών, στην τουριστική κίνηση και εν τέλει βάζοντας άλλο ένα σοβαρό φράγμα στη βελτίωση του επιπέδου ζωής των συμπολιτών μας.

Το ζήτημα όμως αποκτά μεγάλες διαστάσεις όταν κανείς κάνει σύγκριση ανάμεσα στις τιμές του εσωτερικού της Ελλάδας όσο και με γραμμές του εξωτερικού σε χώρες μέλη της Ε.Ε., φαίνεται ότι πληρώνουμε από τα ακριβότερα εισιτήρια διεθνώς!

Από έρευνα ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές γραμμές κρατών της Ε.Ε, διαπιστώθηκε ότι οι τιμές των Κυκλάδων είναι πρωτοφανείς και ίσως μεταξύ των πιο ακριβών τόσο σε Ελλάδα όσο και στην Ε.Ε
Η σύγκριση που γίνεται στα περισσότερα παραδείγματα, που σας παραθέτω, ισχύει σε σχέση με τις ονομαστικές τιμές, ανεξάρτητα από το ειδικότερο κόστος εκμετάλλευσης των ακτοπλοϊκών γραμμών που ισχύει στα διάφορα κράτη. Το καθεστώς που ισχύει, για τις εφοπλιστικές εταιρείες σήμερα γίνεται ακόμα πιο επαχθές και προκλητικό, αν συνυπολογισθεί

1/ το αφορολόγητο της ελληνικής ακτοπλοΐας (σημ. τα φυσικά και νομικά πρόσωπο στην ελλ. ναυτιλία απαλλάσσονται με νόμο, αυξημένης μάλιστα συνταγματικής ισχύος, από κάθε φορολογική υποχρέωση!).
2/ τα μεροκάματα των ελλήνων ναυτεργατών, που είναι από τα χαμηλότερα στην ευρωζώνη
3/ οι προκλητικές απαλλαγές των εφοπλιστών στο ΦΠΑ
και 4/ τα σκανδαλώδη ασφάλιστρα που πληρώνουν οι εφοπλιστές προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ως εργοδοτική εισφορά πληρώνουν 14%!...).

Συγκριτικά στοιχεία
Σας παραθέτω παρακάτω μερικά συγκριτικά στοιχεία της έρευνας. Τα στοιχεία αναφέρονται στην περίοδο Ιουλίου – Αυγούστου 2011 και ισχύουν κατά κανόνα για 2 επιβάτες + 1 αυτοκίνητο με επιστροφή, με συμβατικά φέρρυ, σε κάθισμα ή οικονομική θέση.

ΙΤΑΛΙΑ
Genova-Bastia (Κορσική) : Απόσταση 105,6 ναυτικά μίλια (ν.μ), για 2 επιβάτες + ΙΧ και επιστροφή το ταξίδι στοιχίζει από 234,85 ευρώ (εταιρία MODY Lines). Διάρκεια ταξιδιού 5 ώρες.
CATANIA – VALLETTA (Μάλτα): Απόσταση 96 ν.μ. Ατομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 213,00 ευρώ
ΓΕΝΟΒΑ – ΟΛΒΙΑ (Σαρδηνία): Με το εισιτήριο των 286,00 ευρώ που στοιχίζει η απόσταση 63 ν.μ
ANCONA – SPLIT (Κροατία): Απόσταση 127,5 ν.μ..
Επιβάτης 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 161,00 (ετ. Blue line Ferries)
Επιβάτες 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 196,00 (ετ. SNAV)

ΑΓΓΛΙΑ
LIVERPOOL – DOUGLAS (Isle of Man- Αγγλία): Απόσταση 70 ν.μ, διάρκεια ταξειδιού 3,5 ώρες. Επιβάτες 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 158,00
Ντόβερ – Δουγκέρκη (Γαλλία): Απόσταση 40 περίπου ν.μ, διάρκεια ταξιδιού 2 ώρες (περίπου όσο για Σκιάθο) για 2 άτομα + ΙΧ με επιστροφή = 81,00 E (ετ. DFDS) και 75,00 E ( με NORFOLK LINE ).
Nτόβερ – Καλαί (Γαλλία): Απόσταση 23 ν.μ, διάρκεια ταξιδιού 1.25’. Άτομα 2 + ΙΧ + Επιστροφή = 84,00 (εταιρία SEAFRANCE).
NEWHAVEN – DIEPPE (Γαλλία): Απόσταση 65 ν. μ (όσο δηλ. η Σκόπελος) και διάρκεια ταξιδιού 4 ώρες. Άτομα 2 + ΙΧ +ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 214,00.
PORSMOUTH – LE HAVRE (Γαλλία): Απόσταση 89,5 ν.μ., διάρκεια ταξιδιού 4.15΄.- Δύο (2) + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 110,00 ευρώ προσφορά.
Κανονικό δρομολόγιο επιβάτες 2+ΙΧ+ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 201,00 Ε.
SWANSEE (Αγγλία)- CORK (Ιρλανδία): Εδώ η διαδρομή για 2 άτομα με ΙΧ και επιστροφή, για μια απόσταση 168 ναυτικών μιλίων και ταξίδι 10-12 ωρών.

ΣΟΥΗΔΙΑ
ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ – ΓΚΟΤΛΑΝΤ (ΝΗΣΊ Σουηδίας): Απόσταση 106,3 ναυτικά μίλια. Η Διαδρομή για 2 άτομα + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ κοστίζει 176,00 ευρώ.

ΔΑΝΙΑ
Frederikshaven – Oslo: Απόσταση 149 ν.μ, ταξίδι περίπου 6 ώρες και 30΄.
Το απλό εισιτήριο επιβάτη οικονομικής θέσης έχει 29 ευρώ(!).
Frederikshaven – Goteborg (Σουηδία): Απόσταση 49 ν.μ., ταξίδι 3 ώρες και 20΄:
Άτομα 2 + ΙΧ =ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 150,00 (ετ. JOTLANTICA) Άτομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 196,00 (ετ. STENA DANICA),
Ατομα 2 + ΙΧ + ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 233,00 (ετ. SΤΕNA LINES).

ΙΣΠΑΝΙΑ
Βαρκελώνη – Πάλμα (Μαγιόρκα): Απόσταση 112 ν.μ, ταξίδι 7,5 ώρες. Άτομα 2 + ΙΧ +ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ = 304, 00 ευρώ.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΙΜΩΝ ΓΙΑ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΚΑΙ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΑΛΛΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΛΙΜΑΝΙΩN
Ραφήνα – Άνδρος ( 38 ν.μ) = 133,60 (Αγούδημος)
Ραφήνα – Άνδρος ( 38 ν.μ) = 150,00 ( FAST FERRIES)
ΠειραιάςΡέθυμνο (161 ν.μ) = 304,00 (Hellenic Seaways)
Πειραιάς – Χανιά (146 ν.μ) = 244,00 (ΑΝΕΚ)
ΠειραιάςΝάξος (112 ν.μ) = 217,00 (Blue Star Ferries)
ΠειραιάςΜύκονος ( 99 ν.μ) = 226,00 (Ηellenic Seaways)
ΠειραιάςΜήλος ( 93 ν.μ) = 240,00 (Αegean Speed Lines)
ΠειραιάςΚίμωλος ( 83 ν.μ) = 157,00 (Ventouris Sea Lines)
ΠειραιάςΛέσβος (153 ν.μ) = 259,00 (Hellenic Seaways)
Οι τιμές τους είναι επίσης εξαιρετικά υψηλές όχι μόνο σε σύγκριση με τις υπάρχουσες ονομαστικές τιμές, αλλά και σε σύγκριση με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που ισχύουν σε άλλες χώρες της Ε.Ε, στις οποίες όπως είναι γνωστό υπάρχουν μεγαλύτεροι μισθοί ναυτικών, φορολογία κλπ.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια ακτοπλοΐας από 23% στο 6,5% όπως στις υπηρεσίες διαμονής των τουριστικών καταλυμάτων όπου σαν αποτέλεσμα θα δώσει ώθηση συνολικά στη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά.

2. Να καταργηθεί ο επίναυλος (3%), καθώς επιβαρύνει τους επιβάτες που δεν χρησιμοποιούν πλοία δρομολογημένα σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας με βάση τον Νόμο 2932/01 και σύμφωνα με τον Κανονισμό 3577/92 (ΕΟΚ), η δρομολόγηση των ακτοπλοϊκών πλοίων στις θαλάσσιες ενδομεταφορές είναι ελεύθερη για τους Έλληνες και κοινοτικούς πλοιοκτήτες οι οποίοι δρομολογούν τα πλοία τους σε γραμμές της επιλογής τους, σύμφωνα με την επιχειρηματική τους πρωτοβουλία, ενώ ο ρόλος της Πολιτείας περιορίζεται στο να ελέγχει ότι πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις δρομολόγησης που προβλέπονται, καθώς επίσης και να παρεμβαίνει τόσο για λόγους δημοσίου συμφέροντος όσο και στις περιπτώσεις που οι δυνάμεις της αγοράς δεν μπορούν από μόνες τους να εξασφαλίσουν επαρκές επίπεδο εξυπηρέτησης.

3. Να επιδοτηθεί η Ακτοπλοϊκή Γραμμή Θεσσαλονίκη Σποράδες Κυκλάδες Κρήτης, με στόχο την προώθηση της τουριστικής ανάπτυξης, που αποτελεί και το βασικό σημείο της συμβολής της επιβατηγούς ναυτιλίας, καθώς και στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού ως επακόλουθο. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι αυτές που διεκπεραιώνουν το μεγαλύτερο μέρος του τουριστικού ρεύματος προς τις νησιώτικες περιοχές.
Ειδικότερα, στα μικρά νησιά που δε διαθέτουν αεροδρόμιο και το πλοίο αποτελεί το μοναδικό μέσο μεταφοράς, είναι καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή τους από τα μεγάλα τουριστικά γραφεία σαν τόπο τουριστικού προορισμού.

4. Την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
Το μεταφορικό ισοδύναμο συνίσταται στην εναρμόνιση των τιμών των εισιτηρίων των θαλάσσιων μεταφορών με αυτές των χερσαίων με κριτήριο τη χιλιομετρική απόσταση, καθώς και η παροχή ανάλογου επιπέδου υπηρεσιών. Με την εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών στη βάση της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει σε σύγκριση πάντα με χώρες της ΕΕ, όπου έχει ήδη εφαρμοστεί το μέτρο, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφορών μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 1/10 του σημερινού.

Ειδικότερα, με το μεταφορικό ισοδύναμο δίνεται η δυνατότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπως έγινε στην Κορσική, στη Γαλλία και στην Πορτογαλία να χρησιμοποιηθούν κοινοτικοί πόροι για να επιδοτηθεί το κόστος μεταφοράς στα νησιά διότι θεωρείται ως δικαίωμα του νησιώτη να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που το απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας και οπουδήποτε αλλού.

5. Πρέπει το κράτος, να προχωρήσει στην κάλυψη του θεσμικού ελλείμματος για τον καθορισμό των υδατοδρομίων, ώστε να επαναλειτουργήσουν άμεσα τα υδροπλάνα. Να ολοκληρωθεί το Νομοθετικό πλαίσιο για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Έχουν περάσει έξι χρόνια από την ψήφιση του βασικού Νόμου 3333|2005 ο οποίος προέβλεπε ότι θα ακολουθήσει, εντός έξι μηνών, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, εκτελεστικού του, που θα καθόριζε όλες τις βασικές διατάξεις και δεν έχει γίνει τίποτε

6. Διασύνδεση της Πάρου με την έδρα της Περιφέρειας την Σύρο με τακτικά δρομολόγια. Γραμμή Πάρος – Σύρος και αντίστροφα.

7. Διασύνδεση Πάρου με αεροδρόμια Μυκόνου και Σαντορίνης με τακτικά δρομολόγια στις γραμμές
Α) Πάρος – Νάξος – Μύκονος Πάρος και
Β) Παρος – Νάξος - Σαντορίνη και αντίστροφα.

Όσο αφορά την γραμμή Μύκονος – Πάρος – Νάξος - Μύκονος θα πρέπει να υπάρχει καράβι νωρίς το πρωί (8.00-8.30) από Πάρο και Νάξο για να πιάνει τις πρωινές πτήσεις που ξεκινούν 11.00 το πρωί από Μύκονο. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει καράβι που να φεύγει από Μύκονο γύρω στις 20.00 για Πάρο –Νάξο και έτσι να παίρνει όλες τις απογευματινές πτήσεις που φθάνουν στην Μύκονο.

Όσο αφορά το δρομολόγιο Σαντορίνη – Νάξο – Πάρος - Σαντορίνη πρέπει να υπάρχει νωρίς το πρωί (γύρω 7.00) πλοίο από Πάρο για Νάξο – Σαντορίνη και αργά το βράδυ (γύρω στις 20.00) από Σαντορίνη για Νάξο - Πάρο. Αυτά τα ωράρια θα βελτιώσουν τον τουρισμό του νησιού καθώς θα μειωθεί η ταλαιπωρία που υφίστανται σήμερα οι τουρίστες από τα 2 αυτά αεροδρόμια με κατεύθυνση την Πάρο και την Νάξο.

9. Σχετικά με την πρόταση του Αντιπερειφερειάρχη Κυκλάδων θεωρούμε ότι αυτή είναι στην σωστή κατεύθυνση όμως διαφωνούμε πλήρως με την εκχώρηση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών σε ιδιώτες καθώς και με την υλοποίηση νέων λιμενικών υποδομών με την διαδικασία των ΣΔΙΤ δηλαδή με την σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, λαμβάνοντας υπόψη και την λειτουργία του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου - Αντιπάρου.